Voldoen aan compliance-, privacy- en beveiligingsregels en het beschermen van datatoegang en -integriteit zijn belangrijke onderdelen van de datasoevereiniteitswetgeving, maar alleen op deze vertrouwen is niet altijd genoeg om datasoevereiniteit voor uw organisatie te bereiken.
Momenteel zijn er meer dan 50 landen die wetten hebben aangenomen om te reguleren hoe data zich mag verplaatsen over nationale grenzen. Om die reden kan het zo zijn dat alleen voldoen aan de regels voor dataresidentie niet genoeg is voor datasoevereiniteit. Om zich te kunnen houden aan de regelgeving voor datatoegang over landsgrenzen, hebben sommige bedrijven besloten hun bedrijfsvoering drastisch aan te passen. Zo werden Franse en Oostenrijkse organisaties gedwongen te stoppen met Google Analytics omdat dit mogelijk persoonsgebonden data van hun burgers bloot zou kunnen stellen aan “spioneren” vanuit de VS.1 Meta, het moederbedrijf van Facebook, maakte bekend in 2022 mogelijk te gaan stoppen met haar diensten in de EU als de datatransfer-perikelen tussen landen niet snel opgelost zouden worden.2