EXPRO it
EXPRO it is gespecialiseerd in IT en kantoorautomatisering. Met focus op de financiële dienstverlening, retail en productie-industrie, bedienen ze zowel klanten in het MKB als grote internationals. Toen in 2011 de behoefte aan een Cloud-first strategie ontstond, kwamen ze bij Fundaments.
WIe hebben wij gesproken?
Wouter Mertens, oprichter & mede-eigenaar en Jeroen Busschers, mede-eigenaar & Operational Manager bij EXPRO it vertellen in dit succesverhaal over de samenwerking met Fundaments en hoe hun eindklanten zich dankzij deze samenwerking weer kunnen focussen op hun core-business.
Wouter, hoe is de samenwerking met Fundaments tot stand gekomen?
Wouter: “We hebben met EXPRO it in 2009 de startersprijs gewonnen waardoor ik in contact ben gekomen met Dennis. Dennis was destijds werkzaam bij Oxilion, dat nu onderdeel is van Fundaments. Er is toen nog geen samenwerking tot stand gekomen. Dit kwam pas later, in 2011.
Met welk vraagstuk kwamen jullie toen bij Fundaments?
Jeroen: “Vóór 2011 richtten wij ons voornamelijk op detachering. In 2011 zijn we de MSP-markt opgegaan met onze Cloud-first gedachte. We kregen toen een eerste klant die behoefte had aan servers in een datacenter. We zijn toen weer in contact gekomen met Oxilion en zo is onze samenwerking gestart. Toen Fundaments opgericht werd vanuit Oxilion, werden we klant nummer 1 en dit is tot op de dag van vandaag nog steeds ons klantnummer.”
Wouter: “Ons vraagstuk is eigenlijk ook niet veranderd. De techniek natuurlijk wel, maar aan de klant leveren we nog steeds hetzelfde.” Jeroen: “Ja, de legoblokjes kopen we nog steeds in bij Fundaments en in de basis is dat nog steeds hetzelfde. We kijken met Fundaments wel regelmatig naar nieuwe ontwikkelingen, zodat we samen in de toekomst nog beter kunnen worden.”
Is de vraag van jullie klanten door de jaren heen veranderd?
Jeroen: “Ja, wat we zien is dat er steeds meer softwarepakketten zijn die geen eigen servers meer nodig hebben. Dit is met name het geval aan de MKB-kant en is dan ook de reden dat we met VMware Horizon zijn gestart. Wat daarin voor Fundaments interessant is, is wanneer een klant een applicatie heeft die nog niet in de Cloud staat. Een ander mooi voorbeeld is de case van Metaversus. Dit is een nieuwe klant waarbij we met Fundaments echt als team samenwerken. Metaversus wil een ontwikkelomgeving om tussen twee applicaties een brug te bouwen. Een engineer van Metaversus beheert op dit moment nog zelf de serveromgeving, maar dit kost erg veel tijd. Dat stukje wordt nu helemaal weggehaald en die verantwoordelijkheid komt bij Fundaments en EXPRO it te liggen. Zo kan de engineer zich weer focussen op waar hij echt goed in is en wat hij leuk vindt.
Wouter: “Het grote voordeel voor ons in deze samenwerking met Fundaments is dat wij geen grote investeringen meer hoeven doen in hardware en dat we ook geen extra kennis in huis hoeven nemen. Zo kunnen wij ons ook focussen op onze core business en hebben we allemaal onze eigen specialisatie.” Jeroen: “Wat ik daar nog even aan wil toevoegen: bij Fundaments is het gewoon heel duidelijk wat je betaalt en wat je daarvoor terugkrijgt. Dat is bijvoorbeeld bij hyperscalers wel anders.
Wat zijn de belangrijkste diensten voor jullie?
Jeroen: “Cohesity is voor ons erg belangrijk. Dit introduceerde Fundaments destijds nieuw bij ons en was een prijstechnisch erg interessante oplossing. De techniek is uniek in de markt qua datahoeveelheid en dat is voor ons wel echt succesvol geweest. vSan is daarnaast erg succesvol voor onze klant Mitsubishi, zulke hoge snelheden als nu hebben ze nog nooit kunnen halen op hun databasetransacties. En daarnaast zijn we in VMware Horizon echt uniek voor onze klanten. Dit is een virtuele desktop die wij bij Fundaments afnemen. Het is vrij eenvoudig en snel in te richten, helemaal in combinatie met de VMware-omgeving van Fundaments. Uiteindelijk kunnen wij hiermee een betere en snellere desktop voor de eindklant realiseren.
Wanneer is een samenwerking met een Cloud-provider als Fundaments succesvol voor jullie?
Wouter: “Als onze klanten blij zijn.” Jeroen: “Dat inderdaad, maar ook wanneer er meegedacht wordt voor elke klant, want elk vraagstuk is uniek. Dus dat we samen echt mooie nieuwe oplossingen bedenken en ook innovatief blijven. Daarnaast is het voor Mission Critical organisaties, zoals Mitsubishi, van groot belang dat een Cloud-provider alert is. Fundaments is dit zeker en informeert ons meteen als er iets aan de hand is. Daarnaast is bij Fundaments eigenlijk altijd alles gewoon heel stabiel.”
Wat hebben jullie samen met Fundaments voor Mitsubishi opgelost?
Jeroen: “We hebben voor Mitsubishi een oplossing gecreëerd waarmee zij in het buitenland, waar ze ook maar zitten, direct hun 3D-modellen kunnen tonen via het internet. We hebben daar een heel datacenter voor ingericht om dat voor elkaar te krijgen. Fundaments heeft de servers hiervoor geleverd en regelt de VMware Horizon licenties.”
Hebben jullie nog een leuke anekdote over de samenwerking?
Wouter: “Eén van onze eerste grote klanten was Inspirit, onderdeel van DNV. Dit onderdeel moest zich in 2011 afsplitsen van de organisatie en dat moest binnen 6 weken. 2 continenten, 3 landen en 120 consultants moesten wrijvingsloos over. Wij dachten, dat gaan we gewoon doen. Hier hadden we natuurlijk wel Fundaments bij nodig. Ze hadden een aantal servers staan die we bij Fundaments hebben ondergebracht. Sindsdien denk ik altijd: dat is gelukt, dus waarom zou iets anders ons niet lukken?”
Hoe zien jullie de toekomst met Fundaments?
Wouter: “Vol goede moed en vol vertrouwen.” Jeroen: “Ja inderdaad, ik kijk ook niet naar andere partijen. Onze collega’s komen echt wel eens met een hyperscaler aan. Vervolgens vraag ik ze dan om een prijsopgave te maken van wat het gaat kosten, maar dan zeggen ze altijd: dat kan ik niet precies zeggen. Voor mij is het dan al klaar. Daarnaast vind ik het sparren over nieuwe ontwikkelingen echt heel leuk met Fundaments, zodat we altijd de beste oplossing bij de klant neer kunnen leggen.”
Focussen op uw corebusiness en geen tijd verliezen met (IT) bijzaken, zoals het onderhouden van een complexe IT-infrastructuur, dat wilt u toch ook? Dat kan met Infrastructure as a Service (IaaS) van Fundaments, het veilige en flexibele Cloud-fundament voor groei en innovatie. Infrastructure as a Service is een volledig soeverein virtueel datacenterconcept met alle voordelen van een fysiek datacenter, aangevuld met voordelen van schaalbaarheid en configureerbaarheid. IaaS-provider Fundaments draagt met de dienst Infrastructure as a Service de volledige zorg voor de IT-infrastructuur van uw organisatie, zodat u zich volledig kunt focussen op uw corebusiness.
Continuïteit van uw dienstverlening wordt steeds belangrijker. Het inrichten van een goede back-up is dan ook essentieel om te voorkomen dat bedrijfskritische data verloren gaan. BaaS, Back-up as a Service, van Fundaments maakt gebruik van de innovatieve en betrouwbare technologieën van Veeam en Cohesity. Met Back-up as a Service zorgen we ervoor dat uw data te allen tijde beschikbaar is.