Recover - Terugkeren naar de situatie van vóór het beveiligingsincident

De eerste vier stappen: identify, protect, detect en respond, van het NIST Cybersecurity Framework zijn in kaart gebracht. In dit artikel gaan we verder met de vijfde en laatste stap: recover.

Geschreven door
Iris Nicolaas
&
Geplaatst op
23
-
11
-
2021
2024
Geschreven door
Iris Nicolaas
&
Geplaatst op
23
-
11
-
2021
2024

Nadat er een beveiligingsincident is geweest, deze is geïdentificeerd en er actie is ondernomen, is het mogelijk dat je Cloud-omgeving is beschadigd of gecompromitteerd. Mocht je terug willen keren naar een veilige situatie, dan is het belangrijk om hierop voorbereid te zijn en dat er dus al maatregelen zijn genomen. Dit noemen we 'recover'. Het is hierbij cruciaal dat je jouw data uit de Cloud-omgeving hebt veiliggesteld en voorbereid bent om terug te keren naar een situatie voordat het beveiligingsincident plaatsvond.

Een introductie in het NIST Cybersecurity Framework hebben we gegeven in een eerder artikel. Die kun je hier teruglezen.

Schermafbeelding 2021-10-13 om 10.24.03

HET BELANG VAN EEN GOED DISASTER RECOVERY PLAN

Het is heel belangrijk om een goed Disaster Recovery-plan te hebben. Ongeacht de business waarin je opereert, kan er altijd iets gebeuren waardoor de dag-tot-dag operatie stil komt te liggen. Jouw organisatie dient dan zo snel mogelijk hiervan te herstellen en door te kunnen gaan met het leveren van de diensten naar je klanten. Van datalekken, ransomware tot natuurrampen, voor elk scenario moet je een plan hebben en voorbereid zijn. Mocht je dit niet hebben, kun je je klanten en organisatie blootstellen aan gigantische financiële kosten, reputatieschade en meer. Niets doen is dus geen optie. Ga maar eens na hoeveel geld het kost, mocht je business een uur niet kunnen doorwerken.

We zien dat veel organisaties het belang van Disaster Recovery wel erkennen, maar moeite hebben om hiermee te starten. Vaak wordt er gedacht dat zolang ze niet getroffen zijn, of downtime hebben ervaren, ze immuun zijn voor dergelijke gebeurtenissen. Echter is het beter voorbereid te zijn en daar kosten te maken, dan achteraf kosten te moeten maken.

FUNDAMENTS DRAAS EN BAAS

Fundaments biedt twee oplossingen om een Cloud-omgeving te kunnen herstellen naar een normale situatie; BAAS (Back-up as a Service) & DRAAS (Disaster Recovery as a Service).

BAAS
In het kort gezegd is een back-up niets meer dan een kopie van jouw data (of die van jouw klanten) op een andere locatie. Bijvoorbeeld op een andere computer of in de Cloud. Dankzij een back-up wordt data beschermd bij bijvoorbeeld het per ongeluk verwijderen van bestanden, diefstal of technische problemen (denk aan het crashen van een harddrive). Dankzij een back-up is er altijd data om op terug te vallen. Eigenlijk geldt hier: hoe zekerder, hoe beter. Met Back-up as a Service van Fundaments voorkomt u verlies van bedrijfskritische data, zodat de continuïteit van uw organisatie blijft gewaarborgd. We maken gebruik van de innovatieve technologieën van SolarWinds, Cohesity en Veeam. Deze leveranciers zorgen ervoor dat jouw data te allen tijde beschikbaar is. Daarbij voeren wij, of jijzelf, de volledige regie over jouw back-up en restoreproces.

DRAAS
Een goede back-up op een andere locatie is slechts de eerste stap in bedrijfscontinuïteit. Stap twee is het hebben van de juiste recovery systemen. Dat betekent het hebben van de juiste servers, opslag, en operationele systemen om te gebruiken voor herstel van data. De recovery omgeving moet als het ware een spiegel zijn van de productieomgeving. Bij Fundaments hebben we hiervoor Disaster Recovery as a Service diensten en onze Cloud Experts zorgen ervoor dat jouw organisatie nooit stil hoeft te staan bij calamiteiten.

Disaster Recovery lijkt wel wat op een back-up, maar gaat nog een stapje verder dan dat. Bij Disaster Recovery wordt er niet slechts een kopie gemaakt van een aantal mappen, maar van een complete omgeving. De recovery-omgeving wordt gespiegeld aan de productieomgeving. Hierdoor kan er sneller worden overgeschakeld van de ene naar de andere omgeving, zonder dat er een nieuwe omgeving moet worden ingericht en alle bestanden van de ene locatie naar de andere moeten worden gekopieerd. Hiervoor gebruiken we o.a. vCloud Availability van VMware.

Wil je hier meer over weten? Neem dan contact met ons op door te bellen naar 088 4 227 227 of mail naar info@fundaments.nl.

No items found.
No items found.
No items found.